halfwezenuitkering

Dit forum is door iedereen (zowel lid als niet-lid) te bekijken. Er kan hier ook gereageerd worden door niet-leden. Heb je als niet-lid een vraag over deze site/forum of over JJGV? Stel 'm hier.
Plaats reactie
sandra71

halfwezenuitkering

Bericht door sandra71 » zo apr 28, 2013 10:35

In 2009 overleed mijn man en bleef ik achter met een baby van een paar weken oud.
Ineens sta je er helemaal alleen voor. Ook financieel.
Voor een weduwenuitkering in het kader van de ANW (alg. nabestaandenwet) kwam ik niet in aanmerking, wel voor een halfwezenuitkering voor mijn zoontje.
Dat was en is een zeer welkome aanvullng op ons inkomen, hiermee kwam mijn inkomen op een niveau waarmee ik mij en mijn zoon kan onderhouden.

Deze week kreeg ik echter een brief van de SVB (uitvoeringsinstantie), met daarin ijskoud de mededeling dat de halfwezenuitkering miv oktober dit jaar is opgeheven. Wegbezuinigd. Een bedrag van netto 167 euro per maand verdwijnt, en er komt niets voor terug.
167 Euro per maand is voor mij een heleboel geld!
Ik vind deze achteruitgang in ons inkomen enkel door deze maatregel van de overheid ongelooflijk. En eerlijk gezegd schandalig.

Hoeveel levert het opheffen van de halfwezenuitkering effectief op voor de overheid? En hoeveel kost het de alleenstaande ouder?
En, nog veel belangrijker, wat kost het het kind?
Mijn zoontje kan echt nog wel naar zwemles, maar sparen voor een studie zit er niet meer in.
En voor kinderen waarvan het basisinkomen van de overlevende ouder nog lager is, is deze maatregel helemaal desastreus.
Een argument wat ik vaak hoor als het gaat over bezuinigen, is dat we de rekening niet bij de volgende generatie mogen neerleggen.
Dat gebeurt nu wel!

Deze maatregel treft niet alleen mij, maar alle ouders en kinderen in deze situatie.
Ik heb daarom alle fractievoorziters van de politieke partijen hierover een email gestuurd.

Graag hoor ik van andere weduwen/weduwenaars met kinderen wat jullie hier van vinden!?

Liefs, Sandra

petroeska:)
Reden voor lidmaatschap: Mijn naam is Petra Outhuyse- van der Veld. Tot voor kort was ik gelukkig met man en twee kids, een zoon van 16 en dochter van 9. Gelukkig ja, tot die akelige 2 maart 2010, daarna ben ik in een nachtmerrie beland. tijdens een voetbal training is mijn allerliefste echtgenoot volkomen onverwacht overleden. Hij was net 3 dagen 42 jaar, ik ben 38. en nu moet ik alleen verder.

Re: halfwezenuitkering

Bericht door petroeska:) » zo apr 28, 2013 12:30

Hallo sandra,

Er zijn hier op het forum al heel wat topics die hier over gaan, en er is nu online ook een handtekening actie aan de gang
http://www.activism.com/nl_NL/petitie/s ... ezen/43659

Groetjes Petra
Afbeelding

Meet you on the other side

Gast

Bericht door Gast » zo apr 28, 2013 20:00

Hallo Petra,

Ik heb de petitie meteen ondertekend. Bedankt voor de tip!

Ook heb ik een email gestuurd naar alle fractievoorzitters van de politieke partijen, een aantal landelijke kranten, en actualiteitenprogramma's.
Hoe meer mensen reageren, hoe beter!

petroeska:)
Reden voor lidmaatschap: Mijn naam is Petra Outhuyse- van der Veld. Tot voor kort was ik gelukkig met man en twee kids, een zoon van 16 en dochter van 9. Gelukkig ja, tot die akelige 2 maart 2010, daarna ben ik in een nachtmerrie beland. tijdens een voetbal training is mijn allerliefste echtgenoot volkomen onverwacht overleden. Hij was net 3 dagen 42 jaar, ik ben 38. en nu moet ik alleen verder.

Bericht door petroeska:) » ma apr 29, 2013 19:48

Bedankt Gast, voor je medewerking!

Groetjes Petra
Afbeelding

Meet you on the other side

Susanne

Bericht door Susanne » wo jul 17, 2013 9:03

Hallo,
ich (deutsch) lebe mit meinem Sohn in Deutschland. Sein Partner und Vater des Jungen verstarb bei einen Verkehrsunfall, er war Niederländer und hat auch in den Niederlanden gelebt und gearbeitet. Unser gemeinsamer Sohn bekommt seit seinen Tod halfwezenuitkering van de SVB. Jetzt ist diese ja bekanntlich gestrichen worden und der Junge bekommt nichts mehr. --- Genau wie bei Sabine --- Hier in Deutschland hat das Kind keine Ansprüche weil sein Dad Niederländer war. Unser Sohn hat die doppelte Staatsbürgerschaft, ist also auch Niederländer. Ich weiß nicht an wen ich mich wenden kann oder muß. Habe mir in Deutschland einen Anwalt genommen. Kann mir jemand sagen an wen ich mich wenden muß? Mit dem Niederländischen Konsulat in Düsseldorf habe ich gesprochen. Die sagten es müsse eine andere Lösung herbei. Aber wie?
Meine Unterschrift werde ich auch auf die Liste setzten. Weiter wünsche ich uns allen in dieser Situation viel Glück! --- Susanne

Marcel:)

Bericht door Marcel:) » wo aug 07, 2013 13:01

Ik ben vorig jaar alleen komen te staan. Mijn vriendin overleed en ik bleef achter met onze 2 dochters, 7 + 5 jaar oud. Fulltime werken lukt niet meer gezien de mentale druk en zorg voor de kinderen en dus 20% minder gaan werken en dus 20% minder salaris. Komt deze asociale bezuiniging overheen. Arbeid loont niet meer. Met nieuwe bezuinigingen op alleenstaande ouderkorting en kinderbijslag worden we weer getroffen. Geen enkele groepering in de maatschappij wordt financieel zo hard aangepakt. Is dit niet in strijd met het gelijkheidsbeginsel? Onze groep is onzichtbaar in de politiek, wij zijn te klein en hebben geen belangenbehartiging. We worden niet gehoord. Als je de websites van de politieke partijen nakijkt is de halfwezenuitkering niet eens vinden! Alle sociale wetten staan er op, behalve deze. Is voor de partijen dus helemaal geen thema! Het enige wat we kunnen doen is zoveel mogelijk ons verhaal laten horen. Stuur je verhaal en bezwaar naar alle 2e kamerfracties, media, commissie sociale zaken 2e kamer, nationale ombudsman etc. Zorg dat men onze situatie in de gaten krijgt en gaan beseffen. Zorg dat men ons hoort. Wie heeft er meer ideën? Zijn er organisaties die onze belangen kunnen behartigen en het punt op de politieke agenda kunnen krijgen?

Moon

Bericht door Moon » ma aug 12, 2013 14:15

Hoi Marcel,

Vanuit JJGV, Ouder Alleen en Stichting De Jonge Weduwe zitten we inmiddels met diverse politieke partijen om tafel. We hebben kortgeleden de handen in elkaar geslagen.
Helaas is er aan de afschaffing van de halfwezenuitkering niets meer te doen, dat werd ineens wet. Maar we zitten nu wel aan tafel als het gaat om voorgenomen wijzigingen in de ANW.

Wil je op de hoogte gehouden worden, word dan hier lid en volg het topic.

Groet,

Monique

Plaats reactie