petitie halfwezenuitkering tekenen alsjeblieft!

Dit forum is door iedereen (zowel lid als niet-lid) te bekijken. Er kan hier ook gereageerd worden door niet-leden. Heb je als niet-lid een vraag over deze site/forum of over JJGV? Stel 'm hier.
sandrath
Reden voor lidmaatschap: Op 17 oktober 2007 hebben Erwin en ik onze eerste zoon Ruben verloren. Toen we in oktober 2008 net ontdekt hadden weer zwanger te zijn, werd Erwin ziek. Op 10 juli 2009, 7 weken na de geboorte van onze tweede zoon, Tomas, is hij overleden. Hij was 44...

petitie halfwezenuitkering tekenen alsjeblieft!

Bericht door sandrath » wo mei 29, 2013 9:39

Per 1 juli dit jaar wordt de halfwezenuitkering opgeheven.
Alleen als je een andere uitkering via de ANW (Algemene Nabestaanden Wet) ontvangt, kun je in aanmerking komen voor een aanvulling hierop als je (jonge) kinderen hebt.
Voor de meeste weduwen/weduwenaars met kinderen betekent het wegvallen van de halfwezenuitkering dat er per maand ongeveer NETTO 170 EURO! minder inkomen is.
Dat is veel, heel veel minder inkomen.
Deze bezuiniging treft kinderen waarvan een ouder is overleden keihard. Onevenredig hard.
Als je partner wegvalt is er veel verdriet en ellende. Ook financieel verandert er vaak veel
De overblijvende ouder met kind(eren) staat er ineens alleen voor. In de opvoeding, maar ook in de financiele verzorging van het kind.
De bijdrage vanuit de halfwezenuitkering is voor velen onmisbaar.

Het opheffen van deze uitkering komt dan ook heel hard aan. Netto 170 euro per maand is heel veel om in je huishoudboekje op te vangen. Voor sommigen zelfs onmogelijk.
De achteruitgang in inkomen door deze maatregel van de overheid is ongelooflijk. En eerlijk gezegd schandalig.
Hoeveel levert het opheffen van de halfwezenuitkering effectief op voor de overheid? En hoeveel kost het de alleenstaande ouder?
En, nog veel belangrijker, wat kost het het kind?
Een argument wat ik vaak hoor als het gaat over bezuinigen, is dat we de rekening niet bij de volgende generatie mogen neerleggen.
Dat gebeurt nu dus wel. En deze generatie heeft geen vangnet.
In de media is geen ruchtbaarheid gegeven aan deze plannen van het kabinet. Het is er stilletjes doorgeduwd.
Schandalig.

Er loopt online een petitie tegen deze bezuiniging:
http://www.activism.com/nl_NL/petitie/s ... ezen/43659

Ook is er een delegatie van mensen van dit forum naar Den Haag geweest om met de VVD te praten over de veranderingen van de ANW.
Verder verzamelen we verhalen van mensen waarin ze aangeven welk effect dit op hen heeft.

Ik hoop dat zoveel mogelijk mensen willen meehelpen om de overheid duidelijk te maken dat deze maatregel niet kan en mag doorgaan.
Daarom deze oproep:
Teken de petitie en stuur hem naar zoveel mogelijk mensen door.
Stuur mij je verhaal per email, zodat we de politiek kunnen laten zien welk effect dit op mensen (en kinderen!) heeft

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Sandra

Plaats reactie