opruimen

Dit forum is door iedereen (zowel lid als niet-lid) te bekijken. Er kan hier ook gereageerd worden door niet-leden. Heb je als niet-lid een vraag over deze site/forum of over JJGV? Stel 'm hier.
Plaats reactie
gast-jeanine

opruimen

Bericht door gast-jeanine » vr mei 05, 2006 12:02

Lieve allemaal,

Ik(32) heb inmiddels bijna 3/4 jaar een relatie met mijn lieve vriend...Hij is zijn vrouw verloren aan kanker, nu een jaar geleden.We hebben het daar regelmatig over, en het gaat relatief goed met hem.
Nou vroeg ik me af: al haar spullen staan nog in huis, kleren in de kast, bureau vol met haar spullen. Wanneer kan ik verwachten dat hij dat op gaat ruimen? Ik wil het hem niet vragen, want dan krijgt hij vast het gevoel dat het moet ofzo...en dat is absoluut niet zo! Maar ik was erwel benieuwd naar. Wie heeft daar ervaring mee?en advies over?

Liefs jeanine

gast-jeanine

opruimen

Bericht door gast-jeanine » vr mei 05, 2006 14:30

Dank je wel anne-marie..
Maar wat heb je gedaan met zijn kleren en boeken etc?Bewaard?
Hoelang geleden ben je weduwe geworden?

liefs jeanine

gast-jeanine

opruimen

Bericht door gast-jeanine » vr mei 05, 2006 18:47

Hi wendy,

nee, we wonen nog niet samen...ik was meer benieuwd hoe dat bij andere mensen is gegaan. Ik heb er geen problemen mee. Haar fotos staan ook nog overal. Maar wilde meer weten of ik er ook over kan beginnen, of dat hij daar zelf over moet beginnen etc...

jeanine

gast-jeanine

opruimen

Bericht door gast-jeanine » za mei 06, 2006 12:58

Bedankt voor jullie reacties...Zijn er nog anderen die hier een idee/mening over hebben?

liefs jeanine

Athene35
Vriend(in) van JJGV
Vriend(in) van JJGV
Reden voor lidmaatschap: De reden van aanmelding is dat ik op 20-5-2004 mijn man aan maagkanker ben verloren. Ben ook bij de vorige site geweest en wil me graag opnieuw aanmelden

Bericht door Athene35 » za mei 06, 2006 19:58

Tja.. ik heb hier ook een mening over.... voor mij is het bijna 2 jaar geleden dat mijn man is overleden... het grootste gedeelte van zijn kleding heb ik na 3 maanden weggeven... en voor de rest.. tja ... 16 jaar aan samen spullen opbouwen.. poets en gooi je niet zomaar weg.. en dat zou ik absoluut ook niet willen... !! Ik zou persoonlijk ook dingen op zijn beloop laten gaan... tis zoals Mieke aangeeft.. hij is nog maar een jaar weduwnaar... alles zal zijn tijd nodig hebben...en ook met dit soort dingen zal hij stapje voor stapje daar een weg in vinden....

gr.
Corry
Geniet ..maar nooit met mate....

gast

Bericht door gast » ma mei 08, 2006 19:55

Ik denk dat je hem prima kunt vragen waarom hij alle spullen nog heeft staan. Jij zit er mee en dus moet je dat niet voor je houden. Door dit soort dingen NIET te zeggen werkt dat alleen maar tegen.

Je geeft aan dat je een relatie met hem hebt, dat is iets waar jullie bewust aan begonnen zijn...hij dus ook...en dus mag je hem best vragen waarom alles nog is zoals "toen". Je schrijft dat hij nu een jaar alleen is....lees ik hier goed uit dat jullie al redelijk snel een relatie kregen?...In die zin is de tijd vrij kort na het overlijden...wat niet wilt zeggen dat dat goed of fout is...even voor de duidelijkheid. Een relatie beginnen vlak na een overlijden is misschien niet het meest verstandige om te doen, aan de andere kant...hoe langer je alleen blijft hoe moeilijk het wordt om wat nieuws te beginnen....als je daadwerklijk iets nieuws wilt beginnen dat dan even vooropgesteld, maar het zou wel een goede verklaring kunnen zijn voor dat alle spullen nog "in het zicht" zijn, dat hij eenvoudig weg alles niet genoeg heeft kunnen loslaten. Er zullen altijd spullen van toen blijven, en persoonlijk denk ik dat dat ook niet erg is. Het is een deel van zijn leven..en dat blijft ook zo. Het wordt anders als het leven van "toen" nog helemaal intakt is....behalve dan dat zijn vrouw er niet meer is......

Zelf heb ik alle spullen opgeruimt toen ik het gevoel had dat ik "verder" kon. Ik stond toen ook aan het begin van een relatie en voor mij was dat toen een stap die je gewoonweg moest nemen en voor mijn gevoel was ik daar ook aan toe. Nu achteraf weet ik dat dat ook de juiste keuze was.

Dus ja....hij moet er echt aan toe zijn om het "te veranderen"...m.a.w. hij hoeft niet alles op te ruimen en de tijd waarop dat gebeurd is bij een ieder anders...maar persoonlijk denk ik dat hij ergens wel een stap moet zetten waar hij verder wil.......en.....als jullie een relatie hebben.....dan eigenlijk vind ik dat hij dat al had moeten doen...tenminste stappen in die richting.want nogmaals....bepaalde spullen/dingen blijven een deel van zijn leven....en als er kids bijbetrokken zijn...dan helemaal.

Een andere reactie hier over foto's en kinderen...moet zeggen die vind ik wel erg om te lezen...dat een kinds dan maar een foto in zijn eigen kamer moet zetten. Een kind kan er immers nietzoveel aan doen dat zijn moeder/vader er niet is....als het nu om een scheiding of overlijden gaat..dat maakt niet zoveel uit. In die zin is dat kinds wel een deel geworden van een nieuwe relatie...of je nu lat of niet.

Wens je veel succes.

Orchidee
Reden voor lidmaatschap: Ik ben gerard. mijn vrouw Ester is op 11-11-2003 overleden, ze was 30. Ik ben nu al een tijd op jjgv en heb hier veel gevonden. Vriendschappen zijn hier geboren, goede herrineringen en ook mijn nieuwe grote liefde stond opeens voor mij bij een etentje die was georganiseerd. We hebben onze liefde op 12-10-2010 bezegeld met het ja-woord. Samen zijn Elly en ik nu een stel, helaas door het noodlot zijn we elkaar tegen gekomen. Samen dragen we het verdriet die we hebben meegemaakt.
In mijn zware moeilijke periode vond ik hier steun, steun van iedereen. Ik wil mijn steun ook geven. Ook al heb ik een nieuwe partner, verdriet om de dood draag men altijd mee. Het gaat immers om het lotgenoot zijn, helaas draag ik dit ook bij me.

hoi

Bericht door Orchidee » ma mei 08, 2006 21:01

hoi

wat heb ik gedaan....ik heb eerlijk gezecht de kleren gelijk weg gedaan,ik heb 1 trainingspak bewaart en 1 nachthemd..maar over wat voor spullen gaat het?fotos kleren....zelf heb ik al heel veel weg gedaan,ik kon t niet bijhouden met schoonmaken,ik heb op bed 1 kussentje liggen,sliep ester mee,gewoon in de hoek,gaat om mijn gevoel,ik draag de trainingspak soms....en de dingen in huis....ik heb er mijn huis van gemaakt met ester erdoorheen geweven...zoiets laat zich niet dwingen...en fotos....ik heb niet voor de dood gekozen,dus die blijft,ook een foto in de portomonee,en de olielamp met as die zal nooit verdwijnen,juist omdat ik zoveel van ester heb gehouden en nog steeds doe...want leer ik een leuk iemand kennen op een bepaalde maniet krijgt ze ester erbij,want nu na 2 en half jaar is t mijn huis,met kleine herinneringen....bij mij heeft t bijna 2 jaar geduurt eer ik t zo had,een muur slopen en behangen,maar sommige dingen kan ik niet weg doen,want dat is niet alleen ester maar dat hoort bij mij...en opruimen,nee ik heb gedaan waar ik me goed bij voel op mijn manier...want zoiets laat zich niet dwingen,ik weet gewoon dat je vriend altijd wel iets zal hebben staan wat aan zijn partner doet denken,maar dat betekent niet dat hij minder van je houd,het is zijn manier om alles en vooral zijn overleden lief,een plek te geven...en a;s hij t nu niet kan,dan is er een reden voor en het enige wat je kan is praten,maar t woord opruimen vind ik een totwoord,een plek geven klinkt beter....
wees eerlijk naar hem en laat hem ook ermee in zijn waarde.....ik hoop dat je er wat mee kan met onze mening

gerard
Flying like a birth!

gast-jeanine

opruimen

Bericht door gast-jeanine » di mei 09, 2006 22:25

Hallo allemaal,

Een hele hoop vragen, dus hieronder een paar antwoorden. We hebben inderdaad 3/4 jaar een relatie, maar dat was in het begin zeer oppervlakkig, dus van een echte relatie kan je pas spreken sinds een half jaar. Van samenwonen is het komende jaar nog zeker geen sprake.
Ik verwacht eigenlijk dat hij het komende half jaar zeker nog niets doet aan haar spullen, of in iedergeval niks rigoreus. Dat vind ik ook prima. Ik denk dat ik erna wel eens wat ga vragen. Voorlopig is het nog allemaal veel te vroeg, dat besef ik maar al te goed!

Genoeg antwoorden?Nog vragen? Nog meer adviezen zijn welkom!

Jeanine

Jackelien
Reden voor lidmaatschap: Hoi, ik ben Jackelien. Het broertje van mijn vriend is 9 sep. 2003 overleden door een ongeluk. Het leven was moeilijk daarna.... maar er sloeg nog een noodlot toe.... 16 maanden later.... Mijn vriend verongelukte ook.... 6 jan. 2005 is mijn leven echt stil blijven staan.

opruimen

Bericht door Jackelien » do jun 29, 2006 14:46

Hoi,

Graag wil ik ook reageren. Ik begin eerst vanuit mezelf....
Mijn vriend is nu ong. anderhalf jaar geleden overleden en ik heb alles van hem bewaard, laat het liefst alles staan zoals het was samen met hem. Ik houd mezelf daar aanvast, of het goed is weet ik niet, maar het geeft mij het gevoel dat hij er nog een beetje is. Zijn spullen zal ik nooit weg kunnen doen en dat wil ik ook niet. Wel weet ik heel goed, dat als ik ooit een ander zal mogen ontmoeten ik de spullen van mijn vriend een plek moet gaan geven. Een plek waar het voor mijn "toekomstige" vriend ook fijn is, waar hij er niet steeds mee geconfronteerd wordt. Maar weggooien, nee dat nooit.
En nu is het zo dat iedereen het anders doet en iets anders fijn vindt. En dat is ook bij jou vriend.
Ik denk, als ik jou verhalen lees, dat jij het best samen met hem erover kan hebben. Begin gewoon een gesprek met hem erover. Vraag aan hem welke spullen hij heel fijn vindt van haar, welke gevoelens/herinneringen erbij horen, wat zijn plannen ermee zijn, hoe jij je er bij voelt, enz. Gewoon praten. Tijdens dat gesprek hoef je niet samen meteen een oplossing te hebben, maar gewoon dat je van elkaar die dingen weet. En ik denk, dat hij de spullen ooit een plaats gaat geven, waar en op welke manier dan ook, maar een plaats waar jullie je BEIDE fijn bij voelen.
Met gewoon praten en luisteren bereik je samen heel veel!
Succes en heel veel sterkte!

Heel veel liefs Jackelien
Het broertje van mijn vriend is 9 sep. 2003 overleden door een ongeluk. Het leven was moeilijk daarna.... maar er sloeg nog een noodlot toe.... 16 maanden later.... Mijn vriend verongelukte ook.... 6 jan. 2005 is mijn leven echt stil blijven staan.

jeanine

Bericht door jeanine » do jun 29, 2006 19:26

Hi jackelien,

Bedankt voor je reactie! Inmiddels heb ik het er ook al even met hem over gehad. In ieder geval over haar kleren. Voorlopig wil hij alles nog zo laten. hij wil in ieder geval alles bewaren. Maar hij is er nog volledig niet mee bezig. Ik vind het prima. nu weet ik ook waar ik aan toe ben. Het is sowieso helemaal geen prater, dus ik was blij dat we het erover gehad hadden. Ik zal het over een tijdje weer eens aanroeren.
Ik ga over een half jaar voor 8 maandne weg nh buitenland(in stukken), dus hopelijk heeft hij dan de tijd ervoor om het allemaal nog beter te kunnen plaatsen. Samenwonen is tot die tijd zeker niet aan de orde, dus ik laat hem lekker zoals hij dat wilt. Dat lijkt mij het beste...
Of heeft iemand nog andere ideeen?

Jeanine

Larina

Re: opruimen

Bericht door Larina » do mei 14, 2009 20:25

Mijn vriend is een weduwnaar van 3 jaar en we hebben bijna een jaar een relatie en hebben plannen om samen te gaan wonen in zijn huis, maar over staan en hangen uitvergroten foto"s (ook van het trouwen) in zijn huis.
Hij heeft aangegeven dat die foto's niet weggaan.
Diverse keren heb ik aan hem gevraagd ben je er overheen en telkens zegt hij ja.

Maar nu het op samenwonen aankomt gaan die foto's en zeker die uitvergroten ons storen, ook mijn kinderen zeggen dat namelijk.
Het is probleem is: hij vind dat wij een probleem hebben.
Mijn kinderen vinden het ook raar dat hij onze foto's nergens ophangt of neerzet (ik ook hoor), maar ik vind het erg dat ik dit van de kinderen moet horen.

Soms vraag ik mij af, is de liefde van hem wel echt?

Wie heeft er raad, want straks wonen we er, dan voelen we ons er niet thuis door de foto's en dan staan we weer op straat.

Bij mij samenwonen is geen optie, want daarvoor is mijn huis te klein.

Wie heeft ervaring hiermee???????

christmas eve

Bericht door christmas eve » ma dec 14, 2009 3:36

Ik ben het volledig met Mi eens.

Al denk ik dat de vele twijfels van nu twijfels voor altijd zijn en dat is geen goed teken.
Geef de tijd de tijd om te overdenken en beslis als de tijd daar eijp voor is.

Sjef.

Cocomol

Bericht door Cocomol » ma jun 13, 2011 14:34

Nog geen half jaar geleden is mijn man (53 jr) overleden aan een inwendige bloeding veroorzaakt door alvleesklierkanker. Ik heb er behoefte aan zijn spullen er gewoon te laten zijn, jas aan de kapstok, schoenen in de gang. Wel heb ik aan vrienden en familie kleding gegeven die zij van Kees wilden hebben. Dat is ook voor hen een soort van herinnering. Weggooien kan ik nog niet. Kleding waar ik niet aan gehecht ben staan klaar in een vuilniszak - misschien dat ik die eerdaags wegbreng. Wel merk ik dat ik stukje bij beetje soms wat opruim - belangrijke spullen doe ik in een mooi kistje.

Geen idee hoe mijn huis er straks uitziet, maar weet zeker dat Kees er zal blijven wonen in mijn herinnering en in de spullen die van ons zijn.
Ik wil kunnen blijven praten over Kees, kijken naar Kees en spullen horen daarbij. Natuurlijk is dat voor iedereen persoonlijk en anders.
Een nieuwe relatie moet ik niet aan denken nu, voorwaarde is volgens mij dat je voldoende "los" bent van je verleden zodat je samen een nieuwe start kunt maken. Geef hem de tijd, zou ik zeggen.

Liefs Corine

FlashBack
Reden voor lidmaatschap: Mijn partner is op 17 februari 2009 verongelukt bij een auto-ongeluk in het buitenland.

Bericht door FlashBack » wo jun 22, 2011 22:33

Met alle respect maar mijn eventuele toekomstige partner weet dat ik bagage mee heb.
En als ik die spullen helemaal niet weg wil doen, zou ie dat moeten accepteren.
Ik ben niet van plan ooit iets van Hem weg te doen. Take it of leave it.
Maar dat is mijn standpunt.
Afbeelding

Plaats reactie