LET OP! Heb je enkele minuten na registratie geen e-mail ontvangen? Controleer de ongewenste mail / SPAM map van je mailbox.
Los hiervan: zodra je bent geactiveerd door een van de beheerders, kan je sowieso inloggen, of je nu wel of niet een e-mail hebt ontvangen.

"Ben je nog verdrietig...?"

Dit forum is door iedereen (zowel lid als niet-lid) te bekijken. Er kan hier ook gereageerd worden door niet-leden. Heb je als niet-lid een vraag over deze site/forum of over JJGV? Stel 'm hier.
DHB

"Ben je nog verdrietig...?"

Bericht door DHB »

Uit MEZZA / weekend-tijdschrift bij zaterdageditie van o.a. Algemeen Dagblad
Mei 2022

Op 22 april jl. overleed muzikant / zanger / schrijver / vertaler Jan Rot. Hij was 64 jaar jong en al enige tijd ongeneselijk ziek. In de laatste maanden van zijn leven verzorgde hij een column in Mezza.

Het idee dat zijn echtgenote Daan zijn column zou voortzetten na zijn dood, kwam van Jan Rot zelf. Kort na zijn overlijden nam zij het stokje inderdaad over. Ze vertelt over haar tocht hoe verder te leven zonder haar man en de vader van hun 4 kinderen. Jan en Daan waren ruim 21 jaar bij elkaar, waarvan 20 getrouwd.

Het schrijven geeft troost, stelt Daan: ,,Het helpt ook tegen het vluchten uit de werkelijkheid, voorkomt dat ik alleen maar opruim en kamers schilder om maar niet te hoeven nadenken of diep te voelen. Ik kan het verdriet nu niet onder het tapijt schuiven. Ik moet ook steeds huilen als ik aan de column werk, maar dat geeft niet. Ik schrijf eigenlijk vooral over het nu. Hoe moeten we verder, hoe gaan we verder?’’


Uit MEZZA / column Daan Rot-de Launay
Oktober 2023

(…)
Als mij gevraagd wordt of ik nog verdrietig ben, schrik ik mensen af met mijn antwoord dat ik altijd verdrietig ben. Mijn basis is verdriet. Daar bouw ik ook fijne dingen op. Misschien klinkt het verdriet in en wordt de laag dunner. Misschien barst de basis, of bubbelt het als lava door alles heen. Ik weet het niet. Ook al lijk of ben ik dapper en doe ik alles zelfs mooi voor de buitenwacht. Anderhalf jaar is niets. Het is gisteren.
Wilhelma
Vriend(in) van JJGV
Vriend(in) van JJGV
Berichten: 502
Lid geworden op: zo jun 21, 2020 17:06
Reden voor lidmaatschap: Ik ben een vrouw van 59 jaar en afgelopen maart is mijn partner overleden. Het valt me zwaar om mijn dagen vorm te geven in deze tijd van afstand terwijl de behoefte aan nabijheid groot is. Hoe is dat voor anderen?

Re: "Ben je nog verdrietig...?"

Bericht door Wilhelma »

Ik lees haar column sinds het begin (april 2022) met veel herkenning. ('plezier' maar dat klinkt hier zo fout)
Ze verwoordt op een mooie wijze hoe zij haar rouw beleefd.
Een verhaal zoals alle verhalen hier... hetzelfde en toch ook weer anders...

Een aanrader om te lezen.
Plaats reactie